منتخبین اسفند ۱۴۰۲
بهترین آگهی تلویزیونی
بهترین آگهیهای تلویزیونی اسفند ۱۴۰۲ به انتخاب داور مهمان
مقدمه:
صنعت تبلیغات تلویزیونی و رادیویی ایران به عنوان وزنهی سنگینی در حوزهی ارتباطات، سالیان درازی است با وجود فراز و نشیبهای فراوان به اقتضای شرایط فرهنگی، اجتماعی و به موازات آن موضوعات و چالشهای اقتصادی، به حیات خود ادامه داده است.اینکه این شرایط متغییر و عدم ثبات اقتصادی، همواره گریبانگیر تمامی برندها و تولیدات داخلی بوده است، بر کسی پوشیده نیست. اما با این حال تصمیمگیری و قضاوت در مورد عملکرد و میزان خلاقیت و پویایی موجود در صنعت تبلیغات ایران، نیاز به نگاهی بدون تعصب و به دور از چالشهای داخلی و برونمرزی دارد تا بتوان ضعفها و کمبودهای این صنعت را واقعبینانه نظاره و بررسی کرد و برای نزدیک شدنش به استانداردهای جهانی تلاش کرد. آن هم در دوران و روزگاری که فضای دیجیتال و سرعت عملش، خلاقیتها و جذابیتهایش، گوی رقابت را از سایر رسانههای کلاسیک ربوده است.
با لحاظ موارد فوق از یک سو و از سوی دیگر لحاظ معیارهایی نظیر:
- خلاقیت و نوآوری در اجرا
- تناسب محتوای تولید شده با رسانه
- همراستا بودن ایدهها با ارزشها، وعدهها و شخصیت برند
بخش تلویزیونی:
- دیجی کالا ، خرید آنلاین
توجه به ارزشها و وعدههای برند، در قالب سناریویی پویا و مناسب برای پوشش ابعاد مختلف جامعهی هدف دیجیکالا، موجب تمایز این آگهی نسبت به سایر خروجیهای این دوره است. از سویی دیگر توجه به کیفیت ساخت، انتخاب خط داستانی مناسب در تصویر و نریشن، و نهایتا پرهیز از اغراقنمایی برای برقراری ارتباط عمیقتر با مخاطب، از نقاط قوت این آگهی محسوب میشود. - ازکی ، عیده ولی ازکی هست
نقطه درخشش آگهی ازکی، بر خلاقیت و تکنیک ساخت متمایز در تولید محتوا سوار است.
در این آگهی، پیام برند و خط داستان، حول کاراکتر شناخته شدهی برند ازکی حرکت میکند و با وجود استفاده از فضای موسیقیایی و ریتمیک حاضر در درصد بالایی از آگهیهای بازار، اینبارترکیب دلنشین موسیقی با محتوای اجرایی، این آگهی را به خروجی مناسبی برای پخش در ایام نوروزی و حالوهوای این روزها تبدیل کرده است. - محصولات رامک ، کره رامک
شاید مهمترین اصل در ساخت یک آگهی تبلیغاتی در حوزهی مواد غذایی، تولید تصاویر با کیفیتی باشد که تمام حواس مخاطب را درگیر خود کند و حتی در قالب تصویر بتواند عطر و طعم لذتبخش یک محصول غذایی را تداعی کند. کاری که آگهی رامک از پس آن برآمده است و با ترکیب تصاویر با موسیقی پسزمینه و نریشن مناسب، جایگاه خود را در فکر و ذهن بیننده خلق و حفظ کرده است.
بهترین آگهی رادیویی
بهترین آگهیهای رادیویی اسفند ۱۴۰۲ به انتخاب داور مهمان
- دیجی کالا ، آخرین حراج سال 1 تا 7 اسفند
در بخش رادیویی توجه به قابلیتهای متمایز رسانه و استفاده خلاقانه از این امکان، از نکات ارزشمند است و می تواند به ماندگاری بیشتر پیام برند در ذهن مخاطب بیانجامد و این همان نقطهی قوتی است که دیجیکالا در پیامرسانی خود در این آگهی رادیویی به آن پرداخته است؛ استفاده از تکنیکهای فن بیان و تغییر لحن در ترکیب با خط روایتی که با چاشنی طنز آمیخته شده است. - محصولات رشد ، پودر سوخاری رشد
آگهی رادیویی رشد در خروجیهای خود، به دور از هرگونه اغراق و بزرگنمایی (با وجود اعتبار و قدمتی که در حوزه مواد غذایی دارد) با استفاده از شیرینیِ لحن و صدای دلنشینِ نریتور، و در قالب فکتهایی ساده و باورپذیر، توانسته به خوبی پیام خود را در راستای معرفی محصولاتش به مخاطب هدف انتقال دهد؛ پیامی که با تگلاین برند به درستی همراستا و همخوان است...به همین سادگی، به همین خوشمزگی! - سرای ایرانی ، فروش اقساطی ویژه بازنشستگان تامین اجتماعی
آگهی رادیویی سرای ایرانی هرچند مسیر خلاق، متمایز یا ویژهای را برای ایدهپردازی طی نکرده است، ولی با توجهِ بیشتر به قابلیتهای رسانهی رادیو و با تبدیل خط روایی داستان به یک گفتوگوی دونفره و کاراکترپردازی در راستای گروه مخاطب، توانسته است عملکرد بهتری نسبت به سایر رقبا در تولید محتوای وابسته به ریتم و موسقیی که راهحل اولیهی درصد بالایی از برندهای ایرانی است، داشته باشد.