منتخبین آذر ۱۴۰۰
بهترین آگهی تلویزیونی
بهترین آگهیهای تلویزیونی آذر ۱۴۰۰ به انتخاب داور مهمان
همانطور که می دانیم، تبلیغات یکی از ابزارهای مارکتینگ و در واقع مرحله ارتباط با مخاطبان توسط یک برند است. همه چیز در خصوص موفقیت یک تبلیغ بر میگردد به درست شکل گرفتن تمامی پیش نیازهای لازم؛ یعنی اجرای مرحله به مرحله و دقیق پروژه برندینگ آن محصول.
برندینگ یک تخصص است. نیاز به آموزش، به روز بودن دانش و سال ها تجربه کار اجرایی دارد. نیازمند افراد خبرهای است که A تا Z بایدهای خلق یک برند را بدانند و با ظرافت آنها را اجرا کنند. اما، بشرطی که قدرت انجام این فرآیندها در هر سازمان به این افراد داده شود.
آنچه که پس از سال ها فعالیت در حوزه مارکتینگ، چه دردوره اوج شکوفایی و تبلور برندهای خارجی و ایرانی؛ و چه در دوره پساتحریم و لاجرم ایرانیزه شدن برندهای بزرگ و خروج برندهای خارجی از گردونه رقابت شاهد بودهام، اینست که همه چیز به صاحبان آن برند و مجموعه برمی گردد. یعنی ممکن است شما بهترین تیم تبلیغاتی دنیا را هم برای ساخت و تهیه یک پروژه تبلیغاتی بزرگ دعوت کنید و بهترین پیشنهادات را هم روی میز خود داشته باشید، اما درکمال ناباوری گزینه ها به مذاق صاحبان آن شرکت یا صنعت خوش نیاید؛ چون در بسیاری از شرکت های کنونی، همه چیز سلیقه ای است! یعنی تمامی استانداردها و قواعد علم مارکتینگ و برندینگ دنیا در یک کفه ترازو، با ذائقه و سلیقه شخصی مدیران مجموعه در کفه دیگر برابری می کند و گاهاً سبک تر می افتد!
چه بسیارند شرکت هایی که با استخدام نیروهای متخصص، تنها آنها را در دور باطل گرفتار می کنند و نهایتاً پس از طی تمامی مراحل و اقدامات اساسی تولد برند و یا ری برندینگ توسط مدیران برند آن مجموعه، آنچه که تصویب می شود یک نظرعجیب و یا تصمیمی دلبخواه از مدیران ارشد و کاملاً مغایر با مستندات موجود است.
می خواهم همه تقصیرها را به گردن آژانس های تبلیغاتی و فری لنسرهای این حوزه نیندازم و آسیب شناسی جدیدی داشته باشم از چرایی حال و روز این روزهای دنیای تبلیغات. دست و پای کارشناسان و کاربلدان این زمینه را بسته اند با اعمال سلیقه های غیر حرفه ای و تاریخ گذشته ! افسوس بر آنچه که دارد بر سر دنیای تجارت حرفه ای درمورد برندهای کشورمان، در این عرصه جهانی سراسر رقابتی می افتد...
حقیقتاً هیچ تیزر واقعاً خوش ساخت و مورد قبولی در این دوره نیافتم که دست کم رضایت حداقلی را حاصل کند.
همگی کلیشه و بدور از کمی خلاقیت؛ شاید برای آنکه پارادایم اکنون تبلیغات در ایران، حرف جدید و ایده نو را پس می زند! از خلاقیت هم صرف نظر کنیم، بایدهای ساخت یک تیزر حرفه ای مثل «تکنیک ساخت» و «تاثیرگذاری» و «انتخاب محتوای مناسب جهت انتقال پیام اصلی» هم دیگر رعایت نمی شود. با درنظر گرفتن تمامی این موارد ناگزیر آیتم های ذیل در بین گزینه های معمولی موجود، قابل پذیرش تر بودند:
آگهی های تلویزیونی
- چی توز ، طعم خوش یلدا با آجیل های چی توز
محتوای پیام جالب است. کاراکتر چی توز بسیار محبوب است و عموماً مخاطب کودک و نوجوان را هدف اصلی خود قرار می داده است. اما در این تیزر با سر سفره یلدا نشاندن میمون چی توز (که انگار در گذر سال ها بزرگ شده و هم اکنون یک جوان بیست و چند ساله است) می خواهد مخاطبان سنین بالاتر همچون جوان ها و حتی خانواده را مجاب کند که محصول جدید چی توز - آجیل و مغزها – برای آنها مناسب است و می تواند همراه خوش لحظه هایشان باشد. (هرچند بزرگترها هم همواره پا به پای بچه ها طرفدار اسنک ها و چیپس های چی توز بوده اند.) همچنین تلفیق عناصر مدرن و سنتی هم در این تیزر جلب توجه می کند. کاراکتر چی توز با عینک موتورسواری و کت چرمی در پشت کرسی و سفره خاطره انگیز شب یلدا - بینگو ، قرص ماشین ظرفشویی بینگو
کلیشه ی همیشگی تکرار پیاپی نام برند و نشان دادن بسته بندی محصول و اثرات شگفت انگیز استفاده از آن در این ویدیو دیده نمی شود. در عوض دغدغه اصلی مخاطب یعنی ظروف چرب و قابلمه های کثیف پس از هر بار آشپزی یا صرف وعده غذایی - که همان مزیت کاربردی یک شوینده ظروف است – را بسیار بولد و با وضوح کامل به تصویر می کشد. صدای همهمه که نشانه میهمانی و معاشرت آدم ها سر یک میز غذاست در بک گراند موسیقی، بجای نشان دادن یک میز شلوغ و تعداد زیادی آدم در تصویر بسیار ظریف و زیرکانه است، ضمن اینکه موسیقی استفاده شده هم با ضرب آهنگ های بجا توجه بیننده را به عوض شدن تصاویر جلب می کند. در پایان نیز، خیلی خلاصه و جذاب راهکار ارائه می دهد. یک نام که پس از طرح یک مشکل بزرگ، در یاد می ماند: بینگو - محصولات مکنزی ، تن ماهی مکنزی
دکوپاژ رنگی خوب بکار رفته در ویدیو چشمگیر است و مخاطب جوان و پر استفاده از محصولی چون تن ماهی را به خوبی میخکوب می کند. هرکدام از شخصیت ها یک مونوکروم رنگی دارد که نشان دهنده موود وی است: بازی، شادی، تفریح؛ و در نهایت کلاژ رنگی زرد، آبی و سبز فضا در هنگام گردهم آمدن آنها گویای آنست که هر شخصی با هر حس و حالی از مکنزی لذت می برد.
بهترین آگهی رادیویی
بهترین آگهیهای رادیویی آذر ۱۴۰۰ به انتخاب داور مهمان
آگهی های رادیویی
- شرکت نفت سپاهان ، روغن موتور اسپیدی
استفاده بسیار مناسب از المان صدا در تیزر رادیویی و دعوت شنونده به گوش فرا دادن به صداهایی متفاوت با آگهی های روتین رادیویی (ثانیه ها، ضربان، نفس کشیدن، استارت خوردن خودرو) و تمثیل درست صداهای مذکور به انسان برای نشان دادن اهمیت سلامت خودرو (خودرو را به یک موجود زنده تشبیه کرده است)
انتخاب نریتور- آقای کیکاووس یاکیده - برای القای حس هیجان بسیار مناسب بوده است. همچنین محتوای پیام با رسالت برند کاملاً متناسب است - محصولات بیژن ، شب یلدا
انتخاب متن ترانه و موسیقی زیبا با استفاده از تکنیک استعاره برای تاکید بر مزیت احساسی برند (طعم زندگی گاه تند است و گاه ترش و شیرین – بیژن، طعم زندگی) - میهن ، بستنی های ویژه شب یلدا
آگهی موزیکال در رسانه رادیو، جذاب است. میهن این کار را به خوبی انجام داده است. تبریک شب یلدا و آرزوی لحظات خوش هم به جای تاکید بر محصول در متن ترانه، آن را خواستنی تر کرده است. همچنین محصولات مرتبط با مناسبت شب یلدا انتخاب شده است. (بستنی انار و بستنی هندوانه)