منتخبین اسفند ۱۳۹۹
بهترین آگهی تلویزیونی
بهترین آگهیهای تلویزیونی اسفند ۱۳۹۹ به انتخاب داور مهمان
مقدمه
ذائقه مخاطبان در رسانه های تصویری روز به روز در حال تغییر است. دسترسی همه مردم به شبکه های اجتماعی که اتفاقا محتوای ویدیویی بخش قابل توجهی از محتوای آن را شامل می شود، خود باعث این تغییر ذائقه شده است. که این امر کار را برای برندها در جهت ساخت تیزرهای مناسب دشوار کرده است. اگر تعارف را کنار بگذاریم، با اینکه تیزرها غالبا توسط شرکت های بزرگ و معتبر ساخته می شوند، اما تعداد تیزرهایی که اصول و استاندارد در آنها به صورت حرفه ای رعایت شده باشند، اندک هستند.
اما همان گروههای اندک گاهی کارهای بسیار قابل دفاع خلق می کنند.
برای داوری این ماه 176 تیزر تلویزیونی و 70 تیزر رادیویی را بررسی نمودم. پارامترهایی که برای انتخاب تیزرهای موفق مورد نظر قراردادم به شرح زیر می باشند:
- ایده خلاقانه و مناسب
- انتقال درست و واضح پیام برند
- معرفی کامل و صحیح محصولات و خدمات در سریعترین زمان
- تاثیرگذاری تبلیغات با ایجاد حس همذات پنداری مخاطب
- رنگ و لعاب خوب و خوش ساخت بودن
- استفاده درست از موسیقی
- استفاده درست از شعار برند یا سفیربرند
- امکان به حافظه سپاری بیشتر
در نهایت از تیزر برندهایی همچون رونیکس، ساوین و تلاونگ که کارهای خوب و خوش ساختی تولید کرده اند، اما خب در جمع بندی در سه عنوان اول جای نگرفته بودند هم تقدیر ویژه می کنم.
- بایا ، شبکه هوشمند خرید و فروش کالا
فارغ از حواشی که در شبکه های مجازی در خصوص حجم تبلیغات اپلیکیشن "بایا" به وجود آمده، تبلیغی که از این محصول در اسفند ماه پخش شد دارای ویژگی های خوب بسیاری می باشد. از جمله استفاده درست از سفیر برند در تبلیغات است. آقای سیامک انصاری دو ویژگی شناخته شده دارند. اول اینکه بازیگر طنز و کمدی هستند و این تیزر یک طنز خوب با موقعیت ساده و روان با بازی ایشان است و دوم اینکه ایشان در اکثر کارهای طنز در نقش شخصیت دانا ظاهر شدند.استفاده از این خصلت شناخته شده در مخاطبان، بسیار کمک می کند تا فضای کار باور پذیر شود و مخاطب تمایل به گوش کردن به توصیه ایشان را داشته باشد.
ویژگی بعدی استفاده از طنز موقعیت است. طنز کلامی غالبا بسیار خنده دارتر به نظر می آید ولی در تکرار تا حد زیادی لوس می شود. اما در تبلیغات، که تکرار زیادی دارند طنز موقعیت (هرچند خیلی سبک و ساده) انتخاب بهتری است تا هربار کمی لبخند به روی لب مخاطب بیاورد.
از دیگر ویژگی های این تیزر بیان کارکرد محصول به صورت کامل است و بعید است کسی با دیدن این تبلیغ ابهامی در اینکه این محصول قراراست چه خدماتی را ارائه کند، داشته باشد.
فضای بصری مناسب، فیلمبرداری قابل قبول و بازی بازیگر دوم هم کاملا برای این تیزر قابل قبول است و در سطح استاندارد مورد نظر یک کار موفق می باشد.
همچنین موسیقی کاملا با حال و هوای ایده و فضای کار هماهنگ و در ایجاد فضاسازی مناسب نقش مهمی ایفا می کند. - محصولات عالیس ، مهمه سال نو را چجوری شروع کنی
معمولا ساخت تیزر در مناسبت های اصلی و بزرگ، همچون عید نوروز یکی از چالش های تیم های خلاقیت و تیزر ساز است. به دلیل تکرار هر ساله و اینکه همه ی رقبا به آن واکنش نشان می دهند، فرار از ایده های تکراری و دیده شدن درمیان دهها کار ساخته شده ی مناسبتی چندان کار راحتی نیست.
اما یکی از تیزرهای بدیع نوروز امسال، تیزر شرکت عالیس می باشد. این تیزر به نحوی طنازانه و با حسن استفاده عالی از ویژگی محصولش از یکی از تکیه کلامهای عامیانه در خصوص لحظه تحویل سال استفاده کرده است.
یعنی نوشیدنی که یک محصول با تکرار خرید بالا می باشد را با یک عبارت که" لحظه تحویل سال هرکاری انجام بدهی تا آخر سال به همان کار مشغول خواهی بود" مصرف همیشگی از نوشیدنی های عالیس را به روشی خنده دار تئوریزه کرده و تا جایی اغراق کرده که فرد تا پای سفره عقد هم درگیر نوشیدن محصولات عالیس می باشد.
این شوخی با یک بازی بِت از یک شخصیت با چهره ای با مزه به تصویر کشیده شده و فضاسازی و خلق همه موقعیت ها همراه با عالیس، شوخی را برای به حافظه سپردن مخاطب آماده سازی می کند.
فضای بصری و تصویربرداری زیبا و در لوکیشن های متنوع حس خوبی دارد، هرچند دوبله ی کوتاه اما نچسب بازیگران نقطه ی ضعف این کار به حساب می آیند.
به نظر می رسد، عالیس که همیشه با طنزهای به یاد ماندنی، اما نه چندان فاخر سعی در ساخت تیزر داشت، این بار سعی کرده، کلاس و پرستیژ شوخی های خود را کمی ارتقا داده و اینگونه چهره برند خود را فاخرتر نماید. - کمیته امداد ، یاریگر فرزندان معنویمان باشیم
معمولا تیزرهای فرهنگ سازی، درگیر بیان شعار می شوند تا انتقال مفهوم و حس درست به مخاطبان. در زمینه جذب کمک های داوطلبانه و مالی، تیزری می تواند موفق عمل کند که نتیجه کمک را بتواند برای مخاطب خود ملموس سازد.
نمایش موقعیت صحیح و چالش افراد نیازمند، به دور از اغراق و دلخراش کردن صحنه ها و اثری زیادی که یک کمک نه چندان زیاد می تواند بر روی یک فرد یا خانواده نیازمند بگذارد، حس مشارکت افراد را برانگیخته می کند. هرکدام از سری تیزرهای کمیته امداد یک مسئله را هدف گذاری می کند. و این سری از تیزرها باعث می شود افراد با همذات پندرای خود با مسائلی که تا کنون تجربه آن را داشته اند، نسبت به یک کار خیر ترغیب شوند.
بازی نسبتا خوب بازیگران، موسیقی و ساخت کارها هم در حد قابل قبولی به اثر گذاری کار کمک می کن
بهترین آگهی رادیویی
بهترین آگهیهای رادیویی اسفند ۱۳۹۹ به انتخاب داور مهمان
- بایا ، شبکه هوشمند خرید و فروش کالا
بر خلاف اکثرا برندها که صرفا صدای تیزرهای تصویری خود را برای پخش رادیویی ادیت می کنند، برند بایا جزو معدود برندهایی است که از ظرفیت رادیو برای جا انداختن کپی رایتینگ برند خود استفاده مناسبی کرده است .
بایا سعی دارد که برند خود را به یک فعل تبدیل کند. " بایا کن". این اتفاق اگر رخ دهد سرمایه بزرگی برای برند بوجود می آید.
اما وقتی اهمیت برندینگ این چنین در یک عبارت جمع می شود، چه جایی بهتر از رادیو. تمرکز روی عبارت " بایا کن" با تعریف کارکردهای آن، به درستی توسط این برند استفاده شده است - شهر فرش ، خریدی با خیال راحت راحت راحت
معمولا تیزرهای رادیویی که صرفا صدای تیزر تصویری آن باشد را نمی پسندم و انتخاب نمی کنم. اما این تیزر استثنائا به نظر باید یک تیزر رادیویی می بود. چون تصویر و اکشن ها در روند داستان و روایت هیچ تفاوتی ایجاد نمی کند و ندیدن تصویر لطمه ای به انتقال پیام نمی زند.
در حقیقت این تیزر که طنزی است کلامی با بازی پژمان جمشیدی که صدایی آشنا برای مخاطب دارد، به دلیل کلامی بودن طنز، بیشتر متناسب رادیو می باشد. متن خوب دیالوگ ها که به صراحت اما همراه با شوخی به ویژگی های برند شهر فرش در ارائه محصولات اشاره دارد، کاملا مخاطب را آگاه می کند. مختصر، مفید و به یاد ماندنی است. موسیقی که فضا را ماجراجویانه می کند به ایجاد حس و حال متناسب متن کمک می کند - دیپوینت ، یخچال فریزر دیپوینت مدل دیسکاور
مجموعه ی تبلیغات رادیویی دیپوینت همگی قابل قبول و تاثیر گذارهستند. ساخت موسیقی و شعرهای سبک قدیمی با متنی مدرن و مرتبط با محصول و ویژگی های آن، فضای بامزه ای ایجاد کرده است. اما در تبلیغی از دیپوینت که روی ویژگی "نمایش داخل یخچال تنها با زدن دو ضربه به درب آن " تمرکز می کند، استفاده ی هوشمندانه از ظرفیت رادیویی تبلیغ، هنرمندانه است. صدای تق تق دو ضربه و تمرکز روی اینکه این صدا (صدای دو ضربه) چیست و چه ویژگی دارد.
استفاده ی صحیح از تخیل مخاطب و درگیر کردن آن به فکر و پیدا کردن جواب سوال، بسیار کمک می کند تا تبلیغ در حافظه مخاطب بماند و برند دیپوینت را با ویژگی خاص آن در خاطر نگه دارد و نه در یخچال بودن آن.